Rotfyllning & rotbehandling i Stockholm hos Solna Dental

Rotfyllning och effektiva rotbehandlingar

Här på Solna Dental kan vi hjälpa dig med skonsam rotfyllning. Vid en rotbehandling rengörs den infekterade rotkanalen och fylls innan den förseglas.

Bakterier har kommit in i din tand och spritt sig ner i tandroten. Dessa bakterier måste man få bort. Om man inte tar bort bakterierna så kommer de att sprida sig längre ut i benet under tanden. Värk uppkommer ofta i samband med att bakterierna trycker mot benet under roten och tanden blir öm. Då måste man göra en rotfyllning. En rotbehandling innebär att man gör helt rent i tanden innan den rotfylls.

Skonsam och smärtfri behandling

Många oroar sig att en rotfyllning ska vara mycket smärtsam. Vi vill dock lugna våra blivande patienter med att säga att med dagens teknik är ingreppet i stort sett smärtfritt. Detta för att våra moderna bedövningsmetoder är mycket effektiva och säkra.

Känner du dig ändå orolig är du alltid välkommen att kontakta oss för att prata med en tandläkare om du har några frågor kring behandlingen. Du når oss enklast på telefonnr: 08-55 39 39 99.

Så går en rotfyllning till

• Vi inleder med en undersökning och röntgen av den drabbade tanden.
  • Därefter rengör vi rotkanalen och ser till att alla bakterier är borta.
  • Då rotkanalen är rengjord appliceras ett antibakteriellt medel
  • Sedan fylls rotkanalen med guttaperka
  • Därefter förseglas öppningen på samma sätt som när man lagar ett vanligt hål

Höga krav på tandläkaren

Det är mycket viktigt att vi får helt rent i tanden. Ibland tar det flera besök men vanligen så tar det två besök med ca 1 månads mellanrum. Vi tar regelbundet röntgenbilder för att säkerställa önskat resultat. Efter första besöket så kan det kännas lite från tanden under några dagar, men detta brukar gå över.

Tanden kan också vara öm när man tuggar, under någon vecka efter behandlingen, ibland mycket längre tid än så. När rotfyllningen är slutförd så har vi täppt igen pulpan. Beroende på hur mycket som är kvar av tanden görs sedan antingen en lagning eller en krona på tanden.

Vad kostar en rotfyllning?

I samtliga åtgärder som gäller rotfyllning ingår all rotbehandling, röntgen, bakterieprov och upprepade rensningar, fram till färdig rotfyllning och förslutning av tanden med temporär fyllning.
I förkommande fall ingår även återbesök vid komplikationer.

• Upprensning och rotfyllning, en rotkanal: 4050:-
  • Upprensning och rotfyllning, två rotkanaler: 4950:-
  • Upprensning och rotfyllning, tre rotkanaler: 5800:-
  • Upprensning och rotfyllning, fyra eller fler rotkanaler: 6250:-

Vanliga frågor om rotfyllning

Skötseln av tänderna i allmänhet och i området kring den tand som blivit rotfylld är viktigt. Även om man är noggrann så kan emellertid komplikationer uppkomma. Vilket då ofta sker i samband med att behandlingen pågår.

Att rotfylla en tand kräver i de flesta fall mer än en enda behandling. I många fall så handlar det om 2-4 stycken olika behandlingstillfällen. Mellan varje sådant så fyller tandläkaren tanden med en tillfällig pasta som ska hindra bakterier från att tränga in i pulpan. Där kan komplikationer uppkomma och infektionen kan återvända. En annan komplikation är att ett instrument som används i samband med behandlingen går sönder.

På sikt så kan en annan komplikation uppstå. Det handlar då om att tanden kan spricka eller att det lossnar flisor från den. Det sker som en följd av att en rotfylld tand – som alltså inte lever – saknar den självläkande förmåga, från olika mikrofrakturer, som vanliga tänder har. Placerar man en krona på tanden så blir den känsligare och mer exponerad för risken att gå sönder.

Vi ska även nämna exempelvis allergiska reaktioner som en potentiell komplikation. Den risken är liten och det saknas – tyvärr – vetenskapligt underlag för att bedöma vilka patienter som löper risk att drabbas av en sådan reaktion.

I samband med en rotfyllning så kan man som patient drabbas av huvudvärk och en molande smärta i området där tanden sitter. Det värken kurerar med vanliga värktabletter. Skulle du uppleva smärta och samtidigt ha feber så bör du kontakta din tandläkare. Där behövs en undersökning för att kontrollera att det inte finns en pågående infektion – eller någon annan typ av komplikation.

En rotfyllning är ett bra alternativ i samband med att en tand drabbats av ett långtgående kariesangrepp – eller om en tand utsatts för ett kraftigt trauma, exempelvis i samband med en olycka.

Många frågar om det finns något annat alternativ som är möjligt att välja som alternativ till en rotfyllning. Det finns det och ett av de vanligare är att man väljer att dra ut den skadade tanden och istället ersätta denna med ett tandimplantat. Här sker alltid en dialog mellan tandläkare och patienten – som har det sista ordet – och där varje fall också är ytterst individuellt och unikt.

Är en tand så pass skadad och där patientens allmänna tillstånd samt munhygien av det sämre slaget så kan en tandutdragning vara en lösning snarare än en rotfyllning. Där kan det således också bli tal om att operera in ett tandimplantat – men även då kommer patientens munhälsa och allmäntillstånd fälla avgörande. Käkbenet måste, som exempel, vara tillräckligt starkt för att orka bära de titanskruvar som borras fast där.

Vi strävar alltid efter att få behålla tanden och därför är en rotfyllning ofta det alternativ som rekommenderas. Många har förutfattade meningar om en rotfyllning. Med rätt behandling, med rätt teknik och med rätt kompetens i form av precision och noggrannhet så är det en säker behandling som kan få tanden att hålla livet ut. Ingreppet är komplicerat och en seriös aktör är ett måste. Vi står redo att hjälpa dig och kan, med vår långa vana av rotfyllningar, ge dig ett hållbart och högkvalitativt resultat.